Jak moc nás české androidí (mobilní) servery masírují reklamou?

Jak moc nás české androidí (mobilní) servery masírují reklamou?

UPDATE: Vznikla chyba u počtu reklam u Dotekománie, díky za upozornění na chybu a poctivost jejímu šéfredaktorovi Přemyslu Vaculíkovi.

Impulsy k tomuto článku byly posty na Google+, kde jsme já a Jan Hrivnák (zde) upozorňovali na přehršel reklam na některých androidních, respektive zabývajících se mobilními zařízeními, serverech.

Proto jsem se dal do shromažďování informací a tvorby srovnávacích tabulek k pěti (? největším ?) českým serverům v čele s Mobilmania.cz, Dotekomanie.cz, SvětAndroida.cz, AndroidMarket.cz a Smartmania.cz.

Metodika měření a měřené hodnoty

Základem byl nijak neupravený Internet Explorer 10, jen lišta panelů byla pod adresním řádkem, a displej s rozlišením 1600×900, tudíž výška všech stránek byla shodná a to 810 pixelů.

Ukázka nejvíce reklamně masírující stránky, ale s dobře vloženými sdílecími tlačítky 🙂

Šířka byla brána od počátku aktivní plochy (viz níže).

Procentuální zabrání aktivní plochy obsahem na domovské stránce

Tato hodnota zastupuje procentuální část aktivní plochy na které se vyskytuje obsah. Za aktivní část plochy v těchto testech považuji tu plochu, kde se nalézají reklamy, menu a samotný obsah včetně okolního prostoru a obsahem se rozumí jak samotnému textu, tak ovládacím prvkům a jejich blízkému okolí.

Více znamená lépe

Ukázka té samé stránky s ukázkou co myslím aktivním plochy stránky

Plošné zabrání aktivní plochy obsahem na domovské stránce

Vyjadřuje v podstatě to samé co předchozí hodnota, ale místo v procentech aktivní plochy je vyjádřena plochou obsahu vyjádřenou v pixelech po vynásobení (např. 700×300 = 210 000 pixelů).

Více znamená lépe

Počty reklamních prvků

Hodnota, kterou vyjadřují, je jasná. Ale pro vysvětlení dodám, že se jedná o průměry během 5 načtení. U některých serverů se jedná o celá čísla a někde o čísla s hodnotou i za desetinnou čárkou. To je způsobeno tím, že se při jednom či více načtení stránky nezobrazila(y) reklamní plocha(y).

Počty jsou měřeny (po pěti načteních) jak na domovské stránce, tak i u článku.

Méně znamená lépe

Typy reklamních prvků

Zde jsou reklamní plochy děleny dle typu na dynamické (pohybující se), statické a textové (typicky AdSense). V tomto se jednotlivé servery lišili již velmi výrazně a stejně jako u předchozí hodnoty bylo podkladem 5 načtení stránky. Ale ne všechny typy reklam jsou, dle mého pohledu, špatné a proto jsou hodnoceny zvlášť.

Dynamické reklamy

Čím menší průměrné zobrazení, tím lépe, jelikož dynamické prvky nejvíce ruší čtenáře. Proto zde platí čím méně, tím lépe.

Statické reklamy

Statické reklamy, pokud nejsou křiklavé či netématické, nepovažuji za závadu, takže jejich přítomnost mi nevadí, ale i tak čím méně tím lépe, ale v poměru k dynamické reklamě spíše čím více tím lépe. 🙂

Textové reklamy

Tento druh reklam vítám nejvíce. Je to jediný druh, kterého si sám všímám a na který klikám nejčastěji (pokud jde o personalizované AdSense). Takže textovou AdSense reklamu osobně vítám a považuji spíše za klad.

Tlačítka sociálních sítí

V dnešní době popularity sociálních sítí jistě nezanedbatelný prvek, který je takřka nutností na všech druzích webu. Vyskytuje se v několika formách na pár základních místech. Mluvím o sdílecích tlačítkách, pro upřesnění.

V tomto ohledu se hůře hodnotí jejich umístění a způsob prezentace. Nejčastěji bývají umístěny buď před, pod nebo vedle článku. Osobně považuji za nejoptimálnější místo umístě pod článkem, protože když mě něco zaujme, tak po přečtení. Ne abych ono tlačítko hledal po všech čertech.

Proto se možná jeví jako druhé nejlepší umístění nalevo jako plovoucí jezdec, ale ne, protože toho považuji také za rušivý element. Takže rekapitulací v sestupném pořadí pod článkem, nad článkem a jako slider.

Zjištěné výsledky

I když vzhledem ke zmiňovaným postům na Google+ jsem měl tušení výsledků, tak i tak mě překvapily. Dle očekávání vyhrála Dotekománie ve čtyřech z osmi hodnot.

Souhrnné výsledky na konci této části.

Procentuální zabrání aktivní plochy obsahem na domovské stránce

Zde Dotekománie převálcovala jednoznačně a absolutně všechny hodnocené weby se svými 91,45% obsahu, kdy druhé místo s velkým odstupem obsadil SvětAndroida s 57,74% a na poslední místo se dostala SmartManie s pouhými 35,27%.

Plošné zabrání aktivní plochy obsahem na domovské stránce

S ohledem na procentuální výsledky by se daly čekat podobné, ale ne. Zde rozdíl mezi prvním a druhým místem není takový, i když mezi prvním a posledním samozřejmě ano. Pořadí bylo zachováno a to první místo se 766 647 pixely, druhé se 709 954 pixely a poslední s 333 954 pixely.

Počty reklamních prvků

Zde vede SvětAndroida.

Pořadí nám bylo téměř zachováno u obou dílčích hodnot (homepage/článek), takže SvětAndroida (4/5), Dotekománie (6/6)  a na posledním SmartManie (10,6/9,6).

Typy reklamních prvků

Zde jsem vyhodnocoval pořadí jen u dynamických a statických reklam z důvodu minimálního obtěžování textových reklam. Takže u první místo si zachovala u dynamických reklam opět Dotekománie (1/2) spolu s Mobilmanii (4,2/1,3) u statických a další místa byla dle typu reklamy rozdělena.

U poměru textových se Dotekománie přesouvá opět na první místo.

Tlačítka sociálních sítí

Ta nebyla opět hodnocena na pořadí, protože by se hodnocení dělala velmi těžko. Zde bych totiž dal na první místo jak SvětAndroida, tak i SmartManii, protože oba tyto servery mají sdílecí tlačítka až pod článkem, tedy v místě kde by bylo nejlogičtější ho ohodnotit a naopak poslední místo by si zasloužily opět dva servery (AndroidMarket a Mobilmania) za své slidery.

AKTUALIZOVÁNO: Tabulkové porovnání sebraných dat

Závěr

Jak je vidno z výsledků, tak pro čtenáře nejpřijatelnější podobu nabízí jednoznačně Dotekománie a nejhorší zážitek SmartMania, která nabízí téměř o 2/3 méně prostoru pro obsah po načtení domovské stránky a přibližně 2,5x méně plochy.

Pořadí se nám zachovává celkem dlouho a až u reklam dle jejich typu se začíná pořadí měnit.

Takže snad se Vám tato menší statistika reklamní masáže od mobilních maniaků z českých luhů a hájů líbila. 🙂

AKTUALIZOVÁNO: Konečné pořadí
  • Pokud se ti článek líbil, tak sdílení potěší 😉

5 thoughts on “Jak moc nás české androidí (mobilní) servery masírují reklamou?

      1. Jo, sorry. Měl jsem zaplej Adblock a neukázal se mi celej článek 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

1 + 9 =