Letos to bylo již šestým rokem, co jezdím jako IT instruktor na letní počítačový tábor občanského sdružení JO, kterého jsem již pár let členem. V podstatě v rámci možností je tématický soubor vyučovaných témat poslední 4 roky skoro totožný. Tedy abych to uvedl na pravou míru, jedno z nosných témat, modelování ve SketchUpu, je dětmi oblíbené a ujalo se. Letos jsem se mohl pořádně opřít do webových služeb.

Letošní ročník byl ale, krom jiného, odlišný. Poprvé co jezdím jsme se nepotýkali s pomalým, vypadávajícím nebo nefunkčním internetovým připojením, jelikož se mi pro letošek povedlo zajistit satelitní připojení od pražské firmy INTV. Ukazatel měřiče se zastavil na 22Mbit/s u downloadu a na 4Mbit/s u uploadu. Na tyto hodnoty jsme nebyli absolutně zvyklí. Co jsme začal jezdit, tak jsme jeli vždy přes CDMA a v mnohých lokalitách bylo takřka nepoužitelné až nepoužitelné (dennodenní výpadky, restarty, rychlost řádově v desítkách kbit/s,…). Zkrátka výuka dostala díky internetu letos pořádný turboboost. A trochu mimo téma se letos povedla další spousta věcí jako počasí, kdy kromě krátkého nočního deště vůbec nepršelo, nebo skvělého víceúčelového kuchaře (ajťák grafik, plival nám oheň,..) a sehrané kuchyně.

Vyvedení z omylu a nastínění času výuky

Vždy, pokud před někým řeknu počítačový tábor, tak ho napadá, že děti sedí celým den za displejem počítače. Občas to už člověka unavuje vysvětlovat, že výuka probíhá jen 2 hodiny denně nebo i jednu, pokud to vyžaduje program a během dvoudenního výletu ho minimálně 1,5 dne nevidí vůbec. Kromě výuky je vždy sestaven bohatý program v rámci celotáborové hry, ke kterému toho tolik neřeknu, jelikož já jsem ten co je skoro celý den (zhruba 9-12 hodin) zavřen v „ajťárně“. 🙂 I když je pravda, že v době dvoudenního výletu jsme si s kolegou, co měl na starosti začátečníky, vyjeli na Kuks na Ingress. 😉

Ano, i toto je fotka z našeho počítačového tábora. 🙂 Mnozí byli skoro po kolena v bahně potoka a ne jednou, byl to okruh cyklokrosu (jedno dítě na kole, ostatní mu pomáhali terénem).

Rozdělení výuky

Poslední dva roky je výuka rozdělena na začátečníky a pokročilé. Je to pochopitelné, jelikož když tomu tak nebylo, tak mladší hůře stíhali a starší se nudili. Letos jsme rozdělení bral vážněji, jelikož loni se mi to v pár případech nepodařilo a došlo k dodatečným přesunům. Letos to bylo v pořádku, jelikož jsem rozdělení prováděl dvou úrovňově. Prvním byl test vytvořený ve formulářích na Google Drivu, ale pro rychlejší vyhodnocení jsem ho nakonec vytiskl. Po vyhodnocení výsledky neodpovídali moc mým představám a tak jsem udělal takové menší ústní hromadné dozkoušení otázkami na témata, která bych u pokročilých probíral. Tím došlo k pořádnému, a se zpětným pohledem povedenému, rozdělení.

Hlavní témata letošní výuky

Budu mluvit jen o části pro pokročilé. Po zkušenostech z předešlých let si témata „vybrušuji“ k dokonalosti. Zjistil jsem, že je blbost učit co nejvíce témat a jen povrchně a tak jsem si připravil dvě hlavní nosná témata (SketchUp a Google Drive) a pár menší pro doplnění.

SketchUp

Jako první téma jsem zvolil 3D modelování ve SketchUpu, i když si ho zvolil v podstatě v první den první oddíl, jelikož než jsem něco řekl, tak 2/3 měli již SketchUp spuštěný. 🙂

A hodilo se, jelikož je to časově nejnáročnější téma. U SketchUpu volím styl, že se 2 dny děti učí se SketchUpem základy a práci s nedůležitějšími nástroji a poté pár dní, letos konkrétně 4 (celkem 7 hodin), dělají na modelu táborové základny s týmovým zapojením. V první den modelování základy si rozdělí, pokud se nedomluví rozděluji já a bylo tomu tak i letos :-), kdo bude modelovat jakou budovu. Jeden člověk dostane foťák a jde s instruktorem fotit textury budov, dotyčný tedy z zpravidla dostane k modelování jednodušší budovu. Takto modelují 2 dny svoji budovu a poté se kompletuje.

Loni jsem zvolil taktiku, že to dá do kupy jen jeden člověk a nebylo to nejlepší, takže letos jsem tuto činnost rozložil na tři děti z oddílu a poslední den to už jen jeden člověk dal dokupy.

Letos se to tedy celkem i povedlo, ale vyskytlo se pár vtipných momentů, jelikož jsme nepracovali s mírami budov. 🙂 Při skládání se tak stalo, že při importu jednoho modelu nebyl vidět původní nebo naopak. Bylo to v jednom případě způsobeno třeba tím, že původní model měl rozměry řádově ve stovkách metrů, to by ještě šlo, ale importovaný objekt, paradoxně nejmenší chatka, byl dlouhý neuvěřitelných více než 2300 km. 🙂

Model vítězného oddílu

Google Drive

V rámci seznámení s Google Drivem jsem je neučil základní úpravy, které již musí umět, ale poukázal na rozdílné možnosti, pokročilejší záležitosti a pro mnohé skryté vlastnosti.

Textové dokumenty

V rámci seznamování s rozdílnostmi a užitečnostmi jsem poukázal zejména na „Výzkum“, u kterého bylo vidět nemálo překvapených tvářích a výkřiků, že to budou používat, což mě potěšilo. Učil jsem je tedy jak si pomocí Výzkumu zjednodušit práci s citacemi (včetně vysvětlení pro je vkládat). Pak jsem ukazoval jak jednoduše a intuitivně vytvářet tabulku, psát rovnici v zabudovaném editoru, nechat si přeložit dokument s upomínkou, aby toho nezneužívali, že se na to přijde a další věci.

Tabulky

V rámci tabulek jsem ukázal práci se základními vzorci (suma, počet, min, max, průměr a medián) na příkladu nákupního lístku s počty kusů. Následně jsem si jako letošní „novinku“ přichystal IF vzorec na příkladu s rozhodováním, jestli člověk má nebo nemá čas na základě textu, jestli má práci nebo volno.

V rámci obou modulů jsem druhý den udělal takový zkušební test se zadáním a následným bodováním.

Další činnosti za IT

Kromě samotné výuky jsme zajišťovali v rámci časových možností další činnosti jako nahrávání nových fotek do alba na G+ (uvidíte co všechno zažívali venku 🙂 ), vydávali se táborové („interní“) noviny s následným nahráním na blog, který jsme taktéž aktualizovali, aby měli rodiče o všem přehled.

Závěr

No myslím, že jsem se po čase zase pořádně rozepsal. A snad zachovám nějakou pravidelnost v psaní a ne měsíční mezery. 😉 Ale díky Nexusu 7, který mám necelé 2 měsíce bude o čem psát. 😉

Jak to bylo letos s výukou na táboře
  • Pokud se ti článek líbil, tak sdílení potěší ;-)

Post navigation


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

+ 83 = 85